Skip to main content

Kaj je TOM?

Slika Tom

TOMtelefon za otroke in mladostnike je edini splošni telefon za otroke in mladostnike v Sloveniji, ki že od leta 1990 deluje v okviru Zveze prijateljev mladine Slovenije. Nacionalno mrežo sestavlja 9 svetovalnih skupin po Sloveniji: Ajdovščina, Idrija, Krško, Ljubljana, Maribor, Murska Sobota, Slovenske Konjice, Tolmin in Velenje. V mreži deluje okoli 140 svetovalcev. Vsi svetovalci so prostovoljci, ki se pred samostojnim svetovanjem udeležijo izobraževanja in usposabljanja ter so pri svojem delu redno supervizirani.

TOM nudi brezplačno, anonimno in zaupno svetovanje na treh kanalih: telefonu, spletni klepetalnici in e-pošti. Otroci in mladostniki nas lahko kontaktirajo s katerokoli stisko, dilemo in vprašanjem, ki jih imajo.

Na hitro o TOM-u

Kdaj je TOM dosegljiv?

TOM telefon deluje vsak dan, tudi ob nedeljah in praznikih, med 12. in 20. uro na brezplačni številki 116 111. TOM klepetalnica deluje po urniku od ponedeljka do petka med 14. in 21. uro. TOM e-pošto nam lahko otroci in mladostniki pošljete kadarkoli.

Kakšno pomoč nudi TOM?

TOM nudi čustveno oporo otrokom in mladostnikom, ki se v procesu odraščanja srečujete z različnimi vprašanji, dilemami ali stiskami. Svetovalcem lahko zaupate svoje težave ali vprašanja in jih prosite za dodatne informacije. Svetovalci vas poslušajo, opolnomočijo, informirajo in skupaj z vam iščejo možne rešitve. Opremijo vas z ustreznim načrtom, da dosežete pozitivno spremembo. Odvisno od težave vas informirajo tudi o različnih oblikah pomoči in vas po potrebi napotijo na ustrezno strokovno službo.

Kaj pomeni, da je svetovanje brezplačno?

Svetovanje prek telefona in e-kanalov je brezplačno. To pomeni, da zanj ni potrebno plačilo.

Kaj pomeni, da je svetovanje zaupno?

To pomeni, da ne bomo nikomur razkrili informacij, ki nam jih zaupate. TOM je varen prostor, kjer lahko o sebi razkrijete toliko, kolikor vam je ob tem varno. Telefonskih klicev ne snemamo, na izpisku telefonskega računa pa se naša telefonska številka ne pojavi.

Kaj pomeni, da je svetovanje anonimno?

To pomeni, da vaša identiteta ostane skrita. Ni vam treba razkriti svojega imena, kraja bivanja ali katerega drugega osebnega podatka. Tudi svetovalci ostanejo anonimni in v pogovoru ne razkrijejo, od kod so. Anonimnosti pa vam ne moremo biti zagotoviti, če ste v nevarnosti ali je ogroženo vaše življenje. To pomeni, da se lahko v nudenje pomoči vključita tudi policija ali reševalna služba.

Kako TOM telefon deluje?

Ko pokličeš številko 116 111, se najprej oglasi odzivnik. Ženski glas na odzivniku vas obvesti, da ste poklicali TOM telefon, in vas prosi, da počakate na prostega svetovalca. Medtem ko čakate, da se telefonska linija sprosti, se v ozadju predvaja glasba. Ko se javi svetovalec, vas pozdravi s: »TOM telefon, kako ti lahko pomagam?« in vas povabi, da mu zaupate svojo dilemo, stisko oz. vprašanje.

Javni verificiran socialnovarstveni program

Nacionalna mreža TOM je javni verificiran socialnovarstveni program. Leta 2014 je bil program verificiran pri Socialni zbornici Slovenije za obdobje sedmih let. Leta 2021 pa je verifikacijo uspešno obnovil za novo sedemletno obdobje. Program evalvira Inštitut RS za socialno varstvo.

Naloge in cilji

TOM je namenjen vsem otrokom in mladostnikom, ki imajo kakršnakoli vprašanja, dileme ali težave in se želijo o njih pogovoriti. Zaradi enostavne dostopnosti, zaupnosti in anonimnosti lahko neobremenjeno raziskujejo možnosti za rešitev problema ter konstruktivno rešujejo konflikte in dileme brez stigme, občutkov strahu in sramu.

Na TOM-u preko svetovalnega pogovora otroku ali mladostniku v prvi vrsti nudimo empatičen odziv in neobsojajoč prostor za pogovor. Pomagamo mu, da se premakne s položaja nemoči, brezupa in zmedenosti na točko, kjer se začne umirjati, črpati iz lastnih virov, vzpostavlja realnejši pogled na svojo situacijo in se opremi s konkretnim načrtom pomoči. Vedno pazimo, da so koraki, ki jih mora narediti, majhni, dosegljivi, nekaj, kar bo otrok zmogel. Odvisno od težave, otroka tudi informiramo o različnih oblikah pomoči in ga po potrebi napotimo na ustrezno strokovno službo. Velikokrat je to osebni zdravnik, center za duševno zdravje otrok in mladostnikov, krizni center, policija, šolska svetovalna služba in različne nevladne organizacije.

Cilji programa TOM so:

  • zadovoljstvo uporabnika;
  • čustvena razbremenitev uporabnika;
  • dostopnost in delovanje programa;
  • usposobljenost prostovoljcev/svetovalcev;
  • prepoznavnost programa med ciljno javnostjo;
  • prepoznavnost programa med strokovno javnostjo;
  • informiranost uporabnika o možnih oblikah pomoči.

Zgodovina TOM telefona

TOM telefon je leta 1990 ustanovila Zveza prijateljev mladine Slovenije na pobudo Komisije za otrokove pravice. Slovenski prostor je tako postal bogatejši za edini splošni svetovalni telefon za otroke in mladostnike, ki že več let deluje pod sloganom »Odgovor je pogovor®«. Začelo se je z dvigovanjem telefonov v pisarni Zveze prijateljev mladine Slovenije ob delovnikih med 12. in 16. uro. Leta 1995 ob obletnici sprejetja Konvencije o otrokovih pravicah pa sta nastala Nacionalna mreža TOM telefon in Svet nacionalne mreže TOM. Pod enotno brezplačno številko 080 1234 se je povezalo enajst svetovalnih skupin po Sloveniji ter otrokom in mladostnikom ponudilo možnost pogovora vsak dan med 12. in 20. uro. Brezplačno telefonsko linijo je že takrat omogočil Telekom Slovenije, ki TOM telefon podpira že vse od leta 1995.

Nove tehnologije in razmah spleta so otrokom in mladostnikom korenito spremenile svet in komunikacijo, zato od leta 2007 deluje spletni informacijski portal www.e-tom.si, ki vključuje svetovanje preko e-pošte, od leta 2013 pa tudi svetovanje preko spletne klepetalnice.

V letu 2012 je bila uvedena nova telefonska številka 116 111. Razlog za spremembo je narekovala direktiva Evropske komisije, ki je uvedla poenotenje telefonskih številk za vse humanitarne projekte na območju Evropske unije.

Leta 2012 smo postali partnerji v projektu Center za varnejši internet in tako nudimo pomoč in podporo otrokom in mladostnikom ter njihovim staršem, ki se znajdejo v težavah, povezanih z uporabo interneta.

Prav tako se ves čas aktivno povezujemo s sorodnimi organizacijami in smo od leta 2003 član organizacije Child Helpline International. Child Helpline International je organizacija, ki povezuje 178 članic – telefonov za pomoč otrokom v stiski iz 146 držav. Informacije, stališča, znanja in podatke, ki jih zbirajo od svojih članic, partnerjev in zunanjih virov, uporabljajo za krepitev sistemov zaščite otrok na nacionalni, regionalni in globalni ravni.